2009年7月23日 星期四

Brand - Ibsen

BRAND

Is there a word that's more abused
and soiled with lies than "Love"? It's used
as every kind of weak excuse
to let vain, foolish men believe
there's some sense in the way they live.
Is the road too steep? It can
be cut short by Love. A man
walking the primrose path of sin
can still find hope in Love. If, seeing
his goal, he will not fight to win
it, Love will win it for him.
If he goes astray, ignoring
promptings of conscience and of sense,
Love is his refuge and defence.

DEAN

let us rely a little more
on Holy Writ for metaphor.
For instance, at the Tower of Babel,
how were things? Basically - unstable.
A very simple explanation:
Everyone wanting to talk at random,
no one wanting to work in tandem -
severe linguistic complication.
Everyone speaking a different sort
of language - "personalities", in short.
When God desires a man to fall,
He makes him an "individual".

BRAND

How long the war will last? Until
the day you die. What will you lose?
Everything you think you love.
What gain? A purer, stronger will,
a loftier faith, integrity
of soul, with all the power to choose
to go in happiness to the grave.
That is the crown of thorns, that each
of you must fight this war to reach!

2009年7月19日 星期日

Eve Ensler

There's the clit moan (a soft, in-the-mouth sound), the vaginal moan (a deep, in-the-throat sound), the combo clit-vaginal moan. There's the pre-moan (a hint of sound), the almost moan (a circling sound), the right-on-it moan (a deeper, definite sound), the elegant moan 9a sophisticated laughing sound), the Grace Slick moan (a rock-singing sound), the WASP moan (no sound), the semireligious moan (a Muslim chanting sound), the mountaintop moan (a yodeling sound), the baby moan (a googie-googie-googie-goo sound), the doggy moan (a panting sound), the birthday moan (a wild-party sound), the uninhibited militant bisexual moan (a deep, aggressive, pounding sound), the machine-gun moan, the tortured Zen moan ( atwisted, hungry sound), the diva moan (a high, operatic note), the twisted-toe-orgasm moan, and, finally, the surprise triple orgasm moan.

2009年7月16日 星期四

夜车

太喜歡坐電車,常常希望能不要有終點,向著未知駛去。喜歡看著天橋下的房子,像個飛得很低的飛機,一只富有人性的鳥,一只放棄結局的幽魂,一個四處飛翔的夢,飄浮著望著觸手可及的,紙盒一樣的小房子,米粒一樣的小車子,樂高砌成的大廈。

有別人的寂寞,就沒有我的寂寞。有別人的悲劇,就沒有我的悲劇。書頁裏的故事五顏六色,光怪陸離。一個字一個字地,我就聽不見心中的回音。我曾經相信過很多事情。然後,我接受它們只是“一些事情”。

從書頁裏擡起頭來,大河像發光的蟒蛇一樣滾動,遠近星星點點的燈光。車廂裏,疲倦瘋狂的臉面。月亮是否有守候你回家?你想不出。想不出有誰曾羞愧和疼愛地看著你,望著你。像97歲的她,提起殘忍父親像昨日一樣。

父親不停地轉換情人,帶回來古老的織畫讓她們修補。她修腳,母親為北美保守的顧客給天使們去勢,她們合力在那幼小的性器上織果子、葡萄。情人和全家一起到南部度夏,身份是她們的家庭教師。她說英文。

他總在餐桌上嘲笑她。撥開了桔子,像個女體,有胸有腿,拉出最後的梗 - 她真奇怪。是你啊!Louise。她從沒有忘記,從沒有原諒他。家庭是她的剃刀,學校反而成了避難所。最好的科目是幾何學,可以鎮定家裏的震蕩。

她結婚,到美國去。但她想家,想法國。她爬上屋頂,把每一個過去的、想念的、不願意承認想念的,塑諸形態 - 她可以這樣說出來 - 是的。這是她自己的了。

到我這裏,你就安全了。

2009年7月12日 星期日

南柯一夢

很年輕的時候﹐也有男同學寒夜把車停在她家附近整夜守候﹐清早﹐她呼著白氣敲他車窗﹐“你怎麼會在這裡﹖”十分訝異。

他回答﹕昨晚找你﹐你說要溫習﹐我沒按鈴。她感動了。正要吻他﹐姐姐在身後出現﹐大聲咳嗽。

男生不久追求別的女生﹕一樣把她照片夾在車門玻璃上無時不刻觀看﹐還有﹐用字母珠子拼出她的名字﹐掛在脖子上紀念。

她忽然覺得疲倦﹐伏在桌子上睡著。

Le Pere Goriot - Balzac

他的遭遇和一切能力平平的人一樣﹕他的平庸挽救了他。直到有錢了﹐不再危險的時候﹐他的財富才為人知曉﹐因此﹐也沒引起任何人的嫉妒。糧食買賣似乎耗盡他全部的聰明才智。凡是涉及小麥、麵粉、秕穀﹐鑒別穀物品質、來源﹐注意儲存﹐推測市場行情﹐預測收成的豐收﹐廉價購進穀物﹐從西西里島﹐烏克蘭來囤積﹐等等諸如此類的事﹐高里奧走遍天下無敵手。看見他管理生意﹐解釋糧食的進出口法規﹐研究法規的意圖﹐鑽法規的漏洞等等﹐有人說他頗具國務大臣的才幹。他經營業務時耐心、積極﹐精力充沛﹐堅忍不拔﹐行動迅速﹐有著鷹一般犀利的目光﹐一切都能領先﹐一切都瞭如指掌﹐一切都藏得密密實實﹔老謀深算如外交家﹐勇往直前如士兵。然而一旦脫離他的本行﹐離開他那簡陋、陰暗的店鋪﹐窮極無聊得背靠著門框站在大門口的時候﹐他又成了一個又笨又粗魯的工人﹐一個不明事理﹐對一切精神享受無動于衷﹐在戲院裡打瞌睡的無能之輩。

你知道這裡的人是怎麼發財的嗎﹖要嘛靠天才的光明﹐要嘛靠腐敗。所以要融入人的社會﹐要像砲彈一樣轟進去﹐不然就像瘟疫滲透進去。老實憨厚是毫無用處的。在天才的威懾下﹐人們會屈服﹐先是仇恨這種威懾﹐妄圖誣蔑它﹐因為它獨吞不容分享﹐可是一旦堅持﹐人們還是會屈服得。總之﹐當人們無法把它埋在泥土裡時﹐就會對它佩服得五體投地。腐化墮落遍地皆是﹐智慧才幹極為罕見。因此﹐腐敗是多如牛毛的平庸者的武器﹐你能到處感覺到它銳利的刀尖。

“你記不記得其中有一段﹐他問讀者﹐身居巴黎﹐單憑一念之差﹐在中國殺死一個年邁的滿清官員而發了財﹐讀者該怎麼辦﹖”
“記得。”
“那你會怎麼做﹖”
“...... 我們的幸福﹐親愛的﹐一直存在我們整個軀體裡﹐不管它的代價是每年一百萬還是一百路易﹐實際的感覺都是一樣。所以我不會對那個中國人下手的。”

...... 樂隊演奏的美妙旋律在金碧輝煌的大廳裡迴響﹐可是在王后眼裡﹐這是一片渺無人煙的荒漠。
她站在第一間客廳門口迎接她所謂的朋友。她一身白裝﹐簡單的髮辮上毫無裝飾﹐顯得冷靜沉著﹐沒有痛苦﹐沒有高傲﹐也沒有虛假的快樂。沒有人能看穿她的心思﹐簡直可以說是一尊尼奧貝的大理石彫像。她對至友的笑容有時頗具嘲諷意味﹐但在眾人眼裡﹐她與幸福光芒籠罩她時一模一樣﹐那些最無動于衷的人為此對她佩服得五體投地﹐猶如古羅馬青年為含笑而死的鬥牛士鼓掌喝彩。上流社會似乎有意妝點得光彩奪目﹐與它的一位女君主道別。